کارشناس فرهنگی - اجتماعی: راه اعتدال و عقلانیت همان اسلام ناب محمدی است

کارشناس فرهنگی - اجتماعی: راه اعتدال و عقلانیت همان اسلام ناب محمدی است

  • 495

و کذلک جعلناکم امه وسطا یعنی امتی که از هر نظر در حد اعتدال حرکت کند نه کند و نه تندرو، نه افراط و نه تفریط در واقع الگو و اسوه برای دیگر ادیان و امت ها باشید.
 
در روایات هم تاکید شده است که بهترین امور و روش زندگی اعتدال است (خیرالامور اوسطها) کلمه وسط در لغت هم به معنی حد متوسط در میان دو چیز آمده و هم به معنی جالب و زیبا، عالی و شریف، چرا که شرافت و زیبایی در آن است که انسان با مبرا و مصون بودن از هرگونه افراط و تفریط در مسیر اعتدال و عقلانیت قدم بردارد. در تفسیر نمونه از معتدل تعبیر زیبایی دارد کسی که از نظر عقیده نه راه غلو را می پیماید و نه راه تقصیر و شرک، نه طرفدار جبرند و نه تفویض، نه درباره صفات خداوند متعال معتقد به تشبیهند و نه تعطیل، معتدل از نظر ارزش های اخلاقی، معنوی و مادی نه به کلی در جهان ماده فرو می روند که معنویت به فراموشی سپرده شود و نه آنچنان در عالم معنی فرو می روند که از جهان ماده به کلی بی خبرشوند و نه همچون گروهی عظیمی از یهود جز گرایش مادی چیزی را نشناسد و نه همچون راهبان مسیحی به کلی ترک دنیا گویند.

در حقیقت راه وسط که خداوند برای امت اسلامی قرار داده است، همان راه اعتدال و عقلانیت و صراط مستقیم و اسلام ناب محمدی است.

در واقع احکام الهی، اعتقادات مذهبی، روابط اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی، اقتصاد و فرهنگ، گردشگری و سیاحت همه در اسلام باید مبرا و دور از هرگونه افراط و تفریط کام بردارد.

حال چگونه است امروزه در خیلی ازجوامع و امت های اسلامی در بین افراد و گروه ها این همه افراطی گری و زیاده خواهی وجود دارد. چه دست هایی در پشت این تندروی ها و گروه های به ظاهر مسلمان چون داعش، طالبان، تکفیری ها، ... قرار دارد که همواره بر امت ها و جهان اسلام آسیب وارد می کنند. چرا بعضا مسلمانان تحت تاثیر فریب افکار شیطانی قرارمی گیرند و به جای وحدت، محبت، دوستی و برادری یکدیگر را به قتل می رسانند. در حقیقت اگر ریشه یابی شود با یک نگاه سطحی و دقت عقلی به این نتیجه می رسیم که در پس همه اینها صهیونیست ها و یهودیان سرمایه دار که منافع شان را در اختلاف بین امت های اسلامی می بینند، برنامه ریزان و طراحان اصلی این جنایات وحشتناک در دنیا هستند که نیاز است مسلمانان عالم با هوشیاری و بصیرت با اشتراکاتی که در اصول و اعتقادات دارند بیش از این متحد و منسجم باشند.
 
در کشور ایران اسلامی در طول 35سال از انقلاب همواره شاهد اتحاد و انسجام بودیم و امروز دارای امنیت اقتدار عزت و صلابت و توسعه و پیشرفت هستیم. این وحدت بین اقشار ملت و جامعه و مسئولان ما را با دیگر امت های افراطی متمایز کرده است. اما بر کسی پوشیده نیست که در مواردی اندک افراطیون چه از چپ و چه از راست، با تفکرات التقاطی، مقدس مآبی و بعضا دین گریزی در مسیر زیاده خواهی و فزون طلبی مانع توسعه و اعتلا بودند. آنانی که با تبلیغ و ترویج جدایی دین از سیاست، دین را یک عمل فردی و عبادی و محدود دانسته اند و چه مقدس مآبان و انحرافی ها و زیاده خواهان که هر تفکر و نظر مخالف را ضد دین و قرآن خوانند. به هر حال فرصتی ایجاد شد که مردم متدین، انقلابی و شهید پرور ایران اسلامی در انتخابات سال 1392 اعتدال را برگزینند و به لطف خداوند متعال کشور در مسیر اعتدال و عقلانیت قرار بگیرد. حال چه کنیم که از این اعتماد مردم به درستی استفاده شود و برای زیاده خواهان، افراطی ها و دین گریزان هیچگاه فرصت دوباره پیدا نشود و گذشته نه چندان دور و تلخ و سیاست زده تکرار نشود.

به نظر می آید، یکی از نیازهای اساسی جامعه پویا و نواندیش دینی ما در شرایط امروز در راستای استفاده از ظرفیت و توانمندی فرهیختگان و تحصیلکرده ها و باز شدن فضا برای آحاد تاثیرگذار و آموزش نیروهای مستعد، تقویت و تربیت مدیریت توانمند و کارآمد و شناخت نیروهای مستعد و نخبه برای پیشبرد آینده کشور تشکیل احزاب فراگیر و با برنامه است.

امروز می طلبد، چهره های درجه یک سیاسی که دارای مقبولیت اجتماعی هستند به این حرکت و جنبش فرهنگی، اجتماعی، سیاسی اقدام کنند. احزاب باید دارای اساس نامه، مرام نامه و برنامه مشخصی برای آینده مسایل مختلف (سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاست خارجی، صنعت گردشگری، ...) در کشور باشند.

وقتی یک جامعه مردم سالار و دموکراتیک تشکیل داده ایم، باید بپذیریم لازمه یک حکومت دموکراسی و مردم سالار دینی تقویت احزاب جامع و فراگیر است. این کار با عقل بشری و دین مبین اسلام هم هیچگونه منافاتی ندارد بلکه دین تاکید و تایید بر آن هم دارد مانند آیه و امرهم شورا بینهم چون در یک حزب فراگیر و با برنامه عقلا نخبگان، متخصصان و کارشناسان حوزه های مختلف مورد مشورت قرار می گیرند.

به این ترتیب افراد نخبه و مستعد در نقاط مختلف کشور به خوبی شناخته می شوند و بر اساس توانایی مورد ارزیابی قرار می گیرند و حزب اجازه نمی دهد اشخاص ناکارآمد وضعیف سوار بر قدرت شوند و وارد نهادهای تاثیرگذاری چون مجلس شورای اسلامی و شوراها و دیگر مدیریت های عالی شوند. به دلیل نبود حزب جامع می بینیم افرادی که دارای پول و سرمایه هستند و بعضا هیچ برنامه ای ندارند، با عوام فریبی و غبارآلود کردن موج سواری می کنند که در واقع یک حزب کارآمد از موج سواری و زیاده خواهی افراد بی برنامه جلوگیری می کند. همچنین انحصارطلبی، بی ثباتی در مدیریت و برخوردهای سلیقه ای و دوگانه، خروج تحصیلکرده ها و به اصطلاح فرار مغزها با حضور احزاب فراگیر کمتر خواهد شد که در خصوص فواید مزیت و کارآمدی یک حزب با برنامه و جامع مطالب فراوان است که در این فرصت مجال آن نیست.



مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 47
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 3

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 5
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
            آي پي امروز آي پي امروز : 2
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
            بازدید هفته بازدید هفته : 28
            بازدید ماه بازدید ماه : 1155
            بازدید سال بازدید سال : 2498
            بازدید کلی بازدید کلی : 49810

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 13.59.130.130
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            خبرنامه

            خبرنامه

              براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



              آخرین نطرات کاربران

              آخرین نطرات کاربران

                درباره ما

                   نواندیشی دینی
                  به وب سایت : من خوش آمدید اینجانب عباسعلی باباگل زاده چاری به جهت علاقه به فعالیت های فرهنگی اجتماعی و سیاسی . این وب سایت را طراحی نمودم تا بتوانم در فضای مجازی و رسانه همچنین ارتباط با مردم و جوانان عزیز سعی نمایم در حوزه نواندیشی دینی و برمحور اعتدال و اخلاق انسانی فعالیت فرهنگی اجتماعی داشته باشم از همه دوستان گرانقدر و فرهیخته تقاضا دارم با ارائه هرگونه پیشنهاد و انتقاد ما را در پیشبرد اهداف یاری فرمایند . با تشکر شادکام و سر فراز باشید

                کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به نواندیشی دینی بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف